In Utrecht kunnen accu’s van elektrische auto’s worden gebruikt als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie. In de wijk Lombok is een proefproject gestart met 20 lokale laadpalen voor elektrische auto’s. Inmiddels wordt het aantal laadpalen ook uitgebreid in de rest van de stad. Voor de actuele status van de laadpalen kan je kijken op: http://www.lombox.nl/laadpalen.html
Wat maakt het systeem van een ‘accu voor je huis’ zo bijzonder?
Het systeem van een ‘accu voor je huis’ is zo bijzonder omdat de laadpalen direct gekoppeld zijn aan zonnepanelen van buurtbewoners, lokale scholen en bedrijven. Het voordeel is dat de laadpalen niet alleen auto’s opladen, maar ook elektriciteit aan het energienet terug kunnen leveren. Dit maakt dit systeem uniek in toepassing. De teruglevering gebeurt vaak ’s nachts want op die manier werken de auto’s als een batterij voor de zonne-energie.
Vaak is het namelijk zo dat je overdag niet thuis bent, terwijl je dan wel de zonne-energie opwekt. Dit betekent dat je de opgewekte energie niet gebruikt. Wanneer jouw auto de stroom in de accu opslaat, kan jij bij thuiskomst nog steeds gebruik maken van de zelf opgewekte stroom.
Dit is een mooi voorbeeld van een lokaal initiatief dat op grote schaal toegepast kan gaan worden. Hiermee loopt Utrecht Lombok vooruit op de toekomst, want als iedereen straks zonne-energie gaat opwekken en in elektrische auto’s rijdt, moet er voor miljarden worden geïnvesteerd in uitbreiding van het stroomnet. De ontwikkelaars van het systeem, LomboXnet, geven aan dat als dit een succes wordt, die investeringen niet meer nodig zijn.
Waarom is een accu voor je huis systeem interessant?
Inmiddels participeren de gemeente Utrecht, autofabrikant Nissan, General Electric en netbeheerder Stedin samen in LomboXnet. Hiermee kunnen ze zelf invloed uitoefenen op het systeem. Het idee is dat ze willen voorkomen dat elektrische auto’s in de toekomst voor een te grote belasting op het stroomnet gaan zorgen. Ook netbeheerders hopen dat door de toepassing van slimme systemen straks dure investeringen niet meer nodig zijn. Bovendien worden de ergste pieken in de opslag van zonne-energie en het verbruik op deze manier afgevlakt.
Maar hoe werkt het systeem van een ‘accu voor je huis’?
De PV-panelen wekken stroom op wanneer de zon schijnt. Hier kan je vervolgens je elektrische auto op aansluiten. Door middel van een slim retoursysteem kunnen de laadpalen vervolgens ook weer elektriciteit uit de auto halen en deze terug geven aan het net. Nu kan je dus de elektriciteit uit je auto gebruiken om bijvoorbeeld de wasmachine of waterkoker te gebruiken. Op deze manier kan je de overtollige opgewekte stroom dus efficiënt opslaan in je auto.
Wordt het systeem ook buiten Utrecht toegepast?
Andere gemeentes in Nederland mogen ook meedoen met dit systeem, geïnteresseerde steden kunnen zich melden bij Smart Solar Charging-consortium LomboXnet.
De eerste 20 palen zullen tot eind 2016, wanneer de eerste test afgerond is, worden gemonitord. De Japanse autofabrikant Nissan wil van Lombok een internationaal voorbeeld maken voor de toepassing van de elektrische auto als batterij en heeft al workshops voor partners ingeboekt.
Maar wat als je de auto wilt gebruiken en je haalt hier energie uit?
Eigenaren van elektrische auto’s die zich afvragen of het continue opladen en ontladen wel goed is voor hun accu, hoeven zich volgens de initiatiefnemers geen zorgen te maken. De accu’s in elektrische auto’s zijn zo geavanceerd, dat ze nauwelijks slijten. Nissan heeft daar al veel ervaring mee in Japan, waar elektrische auto’s al veel langer worden gebruikt als back-up in geval van stroomstoringen.’
Ook kan je zelf aangeven hoeveel energie er uit de accu gehaald mag worden. Als jij bijvoorbeeld weet dat je iedere dag 50 kilometer naar je werk moet rijden, dan kan je door middel van slimme software aangeven hoeveel energie er nog over moet blijven voor het gebruik van de auto.
In maart 2016 heeft VPRO Tegenlicht aandacht besteed aan dit systeem in; “De Doorbraak van Duurzaam”. Dit fragment kan je bekijken via onderstaande link.
Conclusie over de accu voor je huis in Lombok
In het systeem van een batterij voor zonne-energie draait alles om het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de PV-panelen. Wanneer de energie opgewekt wordt, kan deze in de elektrische auto’s opgeslagen worden. Dit kan omdat in elektrische auto’s tegenwoordig hele goede accu’s toegepast worden.
Wanneer je ’s avonds geen opbrengst meer hebt uit je PV-panelen, dan kan je woning gebruik maken van de energie die in je auto opgeslagen zit. Je hebt dus een laadpaal die twee kanten op kan leveren. Je hoeft niet bang te zijn geen elektriciteit over te houden voor de auto zelf. Je kunt namelijk zelf aangeven hoeveel energie er uit de accu gehaald mag worden.
Wil je dit artikel delen met je netwerk?
Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.
Gratis ebook “5 tips voor het ontwerp van je eigen woning af”
In dit ebook vind je 5 praktische tips om op een vliegende start te maken voor het ontwerp van je eigen droomhuis. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van je eigen huis, waardoor je met minder moeite een beter plan voor je ontwerp behaalt.
Ik wens je veel plezier bij het realiseren van je eigen droomhuis.
Michel Stomphorst.
Reageer